Mijn vijf tips voor een PMS-vrij leven.

Hoofdpijn, vermoeidheid, slapen gaat anders, zere borsten, last van je rug, je buik en dan hebben we het nog niet over de gezelligheid die van je af spat en de energie die ver te zoeken is. Allemaal signalen die een nieuwe cyclus in luiden. Of ben ik toch zwanger?

Wanneer je van jouw kinderwens werkelijkheid probeert te maken kunnen jouw PMS klachten een echte mindfuck zijn. Zere borsten kan ten slotte ook bij een zwangerschap horen, toch? En dat ik extra moe ben? Dat komt vast doordat dat nieuwe leven maken meer energie kost. Zorg dat jij alleen signalen krijgt bij een zwangerschap en niet meer bij die menstruatie. Die menstruatie op zich zorgt al voor genoeg teleurstelling.

Pre Menstrueel Syndroom

Het Pre Menstrueel Syndroom, afgekort PMS, komt bij veel vrouwen voor enkele dagen tot enkele weken voordat de menstruatie op de planning staat. De ene vrouw heeft er veel last van en de andere nagenoeg niet. Dit is de lijst met klachten die je kunt ervaren als je last hebt van PMS.

  • Stemmingswisselingen
  • Prikkelbaarheid
  • Depressiviteit
  • Trek in zoet of iets anders specifieks
  • Acne
  • Meer zweet
  • Hoofdpijn
  • Buikpijn
  • Rugpijn
  • Vocht vasthouden
  • Opgeblazen buik
  • Moeilijke stoelgang
  • Vermoeidheid
  • Laag libido
  • Slecht slapen
  • Pijnlijke borsten

Een hele waslijst.. Maar wat is PMS precies?

Wanneer je last hebt van bovenstaande klachten, kort of ruim voordat je menstruatie begint, kan het betekenen dat je hormonen niet in de juiste verhouding aanwezig zijn in je lijf en daardoor hun werk niet goed kunnen doen. Het gaat dan met name om de hormonen oestrogeen en progesteron. De vrouwelijke geslachtshormonen. Het goede nieuws is dat PMS klachten goed zijn aan te pakken met leefstijl. Geen medicatie. Jij bent zelf de sleutel tot het verminderen van je klachten. Hoe fijn is dat!?

Mijn vijf tips

Al van jong af aan gaat mijn menstruatie gepaard met klachten. Buikpijn en rugpijn met name in mijn eerste jaren. Nadat ik gestopt ben met de pil in 2014 zijn zere borsten en vocht vasthouden er bijgekomen. Ik kan mij nog goed herinneren dat mijn moeder vroeger, toen ik een jaar of 12/13 was, met mij rondjes ging rijden in de auto. De cadans van de auto kalmeerde mijn buikpijn.

  1. Eet meer kruisbloemigen. Onder deze familie vallen bloemkool, boerenkool, broccoli, Chinese kool, spruitjes, waterkers, radijs, paksoi, koolrabi en wittekool. Kruisbloemigen stimuleren de ontgifting en ondersteunen de lever. Om hormonen in balans te houden en te brengen is het belangrijk dat het te veel wordt opgeruimd. Daar is de lever goed in. Door meer kruisbloemigen te eten ondersteun je de lever deze taak uit te voeren.
  2. Neem de tijd om elke dag iets aan meditatie en iets met je adem te doen. Zo breng je meer ontspanning in je mind en in je lijf. Je gedachten zijn kalmer waardoor je een positief effect merkt in stemmingswisselingen, prikkelbaarheid en depressiviteit. Je zal minder snel getriggerd worden door interne en externe stressoren wanneer je je naast meditatie ook richt op ademhalingsoefeningen. Elke bewuste ademhaling die je neemt heeft al effect op het kalmeren van je zenuwstelsel. De makkelijkste manier is: adem diep in door je neus naar je buik, houdt voor een moment vast, en adem uit door je mond, tot je helemaal leeg bent, en houdt dan opnieuw een moment vast en wacht op de volgende ademhalingsprikkel. Doe dit drie keer achter elkaar en hoppa, je systeem is een stuk rustiger.
  3. Vermijd hormoonverstoorders! In onze omgeving zitten veel hormonen verstopt en dan met name de chemische versie die zich voordoet als lichaamseigen hormoon. Hierdoor kunnen jouw eigen hormonen hun werk niet meer goed doen, omdat de receptoren waar zij aan willen binden bezet zijn door de nep-variant. Hormoonverstoorders zitten in soja, aardappelen, plastic (bakjes, keukengerei, waterflessen etc.), voeding uit blik, make-up, verzorgingsproducten en bestrijdingsmiddelen op niet-biologische voeding. Verder zijn kunstlicht en chronische stress ook hormoonverstoorders.
  4. Blijf bewegen. Juist in beweging vind je de antwoorden. Ook op PMS-klachten. Daarmee zeg ik niet dat je jezelf kunt afbeulen in de sportschool. Dat heeft meer nadelen dan positieve effecten. Maar blijf in beweging. Wandel, fiets, doe yoga. De sleutel zit hem in iets wat fijn voelt en niet mega-intensief is. Zo blijft de energie stromen, worden ontstekingsremmende stoffen aangemaakt, ontspan je en voel je je gelukkiger door het vrijkomen van endorfines. En wist jij dat het gebruik van de anticonceptie-pil de aanmaak van endorfines (gelukshormoon) verstoort?
  5. En alsjeblieft, haal die borsten uit die dwangbuis van een beugelbh. Mijn ervaring is dat er zich dan veel minder spanning opbouwt in mijn borsten, waardoor ik überhaupt geen pijnlijke borsten meer heb. Waar ik dacht dat het een PMS-probleem was, zaten ze gewoon niet lekker in mijn beugelbh. Maar ja, dat is de norm, dus draag je ze keurig in beugelbh. Draag ik helemaal geen beugelbh’s meer? Dat wel, de kracht zit hem in de afwisseling. Ik wissel tussen sportbh’s zonder beugel, bh-tops met padding en beugelbh’s. Waarbij de tijd dat ik een beugelbh draag echt in de minderheid is.

Bonus:

Oké, tip nummer zes! Omdat ik daar zelf heel blij van word en dat graag met jou wil delen. Heb je toch last van buikpijn of rugpijn voor of tijdens je menstruatie? Waarschijnlijk zit er dan meer stress in je systeem dan je denkt. Ook mij gebeurt dat. Ik heb net iets minder geslapen, iets te vaak chips gegeten en iets te weinig mijn yoga en meditatie gedaan. Mijn redder in nood is dan de essentiële olie Dragontime van Young Living. In deze olie zit onder andere salie, venkel, lavendel en duizendblad die bij mij voor bijna instant verlichting zorgt. De natuur heeft alle wijsheid in zich. Ik maak graag gebruik van deze wijsheid.

Wil jij je systeem terug in balans brengen, zodat jij van jouw kinderwens een kind in je armen kunt maken? Dan is Rhea iets voor jou. In drie maanden brengen we jouw body, mind en spirit in balans, verhoog jij jouw vruchtbaarheid en kun je van jouw kinderwens werkelijkheid maken.

Ik help je graag.

Ik begeleid vrouwen die hun agenda volledig inrichten rond hun cyclus naar dat ze elke dag van de maand alles kunnen doen wat zij leuk vinden 🧡

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

powered by Typeform

GRATIS CALL van 30 minuten

Neem controle over je hormonen

Wat levert de GRATIS CALL je op?

  • Inzicht in jouw klachten

  • Je weet welk hormoon de boosdoener is

  • En je weet wat jij nodig hebt om van die hormonale klachten af te komen. En echt, dat kan!

powered by Typeform

GRATIS CALL

Neem controle over je hormonen

Wat levert de GRATIS CALL je op?

  • Inzicht in jouw klachten

  • Je weet welk hormoon de boosdoener is

  • En je weet wat jij nodig hebt om van die hormonale klachten af te komen. En echt, dat kan!

Scroll naar top
0 Shares
Share
Share
Tweet