Volg de Schijf van Vijf alsjeblieft niet.

Ik zie vrouwen in de studio die onwijs hun best doen om hun systeem op orde te krijgen en hun hormonen in balans te brengen. Aangeven dat ze eten volgens de Schijf van Vijf. Vertrouwd en betrouwbaar, want van het Voedingscentrum. Toch? En vervolgens hun klachten blijven behouden.

Logisch.

De granen, brood, zuivel, halvarine, soja en aardappelen die volop geadviseerd worden door het Voedingscentrum brengen meer schade aan in je systeem dan je lief is.

Granen (brood) -> zetten de tight junctions in je darmwand open, zodat de schadelijke stoffen in je darmen op worden genomen in je bloedbaan. Deze poortjes blijven 24 uur open na elke keer dat er granen gegeten worden. Resultaat: immuunsysteem overactief met chronische laaggradige ontsteking is een feit.

Zuivel -> bevat het anti-nutriënt caseïne. Dit is lastig verteerbaar (lange aminozuurketens), slijmvormend en kan het het immuunsysteem activeren in de darmen, waardoor het laaggradige ontsteking in de hand kan werken. De slijmvorming kan leiden tot verstopping en irritatie van de luchtwegen.

Halvarine -> deze bevatten transvetten. Transvetten ontstaan tijdens het bewerkingsproces van het gedeeltelijk verharden van onverzadigde vetzuren. Omdat het om een bewerkte vorm van vet gaat, kan ons systeem daar geen gebruik van maken. Ze verhogen het LDL cholesterol en verlagen het HDL cholesterol. Resultaat: verhoging van het risico op hart- en vaatziekten.

Soja en aardappelen (1) -> bevatten fyto-oestrogenen. Dit is een plantaardige vorm van het hormoon oestrogeen. Het bezet de receptoren van de cellen die bedoeld zijn voor de eigen aanmaak van oestrogeen. Hierdoor heeft jouw eigen oestrogeen geen plaats meer om zijn werk te doen, ontstaat er een verhoogd oestrogeenniveau in je systeem en wordt jouw lichaamseigen oestrogeen afgebroken door de lever om afgevoerd te kunnen worden. Resultaat: menstruatieproblemen, libido naar beneden en verminderde vruchtbaarheid.

Soja en aardappelen (2) -> daarnaast bevatten soja en aardappelen anti-nutriënten lectinen, saponinen en fytinezuur. Deze hebben een irriterend effect op de darmen, zorgen voor slijmvorming en een verminderde opname van vitamines en mineralen.

Wat nu?

Gooi niet in één keer alles om. Ieder systeem is uniek, dus ook de gevoeligheid voor de bovenstaande dingen. Waar mijn systeem heftig reageert op granen en zuivel, hoeft jouw systeem dat in mindere mate te doen. En zou bijvoorbeeld geitenkaas prima kunnen en koe-kaas niet, of andersom.

Een tip waar je echt vandaag al mee kunt beginnen. Skip de transvetten. Smeer roomboter of kokosolie op je (bananen)broodje en voeg een laagje groente toe aan je broodbeleg.

En kies daarna voor de volgende stap.

Stap voor stap.

Liefs,

Maaike

Ik begeleid vrouwen die hun agenda volledig inrichten rond hun cyclus naar dat ze elke dag van de maand alles kunnen doen wat zij leuk vinden 🧡

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

powered by Typeform

GRATIS CALL van 30 minuten

Neem controle over je hormonen

Wat levert de GRATIS CALL je op?

  • Inzicht in jouw klachten

  • Je weet welk hormoon de boosdoener is

  • En je weet wat jij nodig hebt om van die hormonale klachten af te komen. En echt, dat kan!

powered by Typeform

GRATIS CALL

Neem controle over je hormonen

Wat levert de GRATIS CALL je op?

  • Inzicht in jouw klachten

  • Je weet welk hormoon de boosdoener is

  • En je weet wat jij nodig hebt om van die hormonale klachten af te komen. En echt, dat kan!

Scroll naar top
0 Shares
Share
Share
Tweet