Waarom 4x per week naar de sportschool gaan je minder vruchtbaar maakt.

In de auto, naar de sportschool. Met tegenzin. Straks sta je weer tussen al die zwetende mensen in een bedompte ruimte. Toch sleep je jezelf er heen en ga je voluit. Werk je je ook in het zweet. Net als de anderen. Maar help je jezelf daar eigenlijk wel mee?

Wat gebeurt er in je lijf wanneer je beweegt?

Bewegen heeft tal van voordelen voor je lijf. Op de lange termijn werkt het anti-ontsteking, het verbetert de insulinegevoeligheid direct, het behoud spier- en botmassa, stimuleert de aanmaak van mitochondriën (energiefabriekjes in de cel), verbetert de hersenfunctie en de doorbloeding in het algemeen, warmteproductie wordt verbetert, stimuleert de ontgifting en is goed voor je gewrichten.

Hoe zit het met anti-ontsteking?

Bewegen en sporten hebben invloed op je immuunsysteem. Wanneer je gaat bewegen wordt het immuunsysteem onderdrukt. De ontstekingswaarden in je lijf gaan omhoog en ook ben je vatbaarder voor luchtwegklachten zoals een verkoudheid. Deze onderdrukking van het immuunsysteem werkt voor 3 tot 72 uur na de activiteit. De duur van de onderdrukking is afhankelijk van de intensiteit van de beweging. Je vatbaarheid en je ontstekingswaarden zijn in die tijd verhoogd. Het immuunsysteem komt tot rust wanneer jij ook tot rust komt. Door rust te pakken na beweging wordt het immuunsysteem gestimuleerd om beter zijn werk te doen. De ontstekingswaarden worden bestreden en zo zorgt beweging op de lange termijn voor een anti-ontstekingsreactie in het lijf. 

Ontsteking aan

Wanneer je na het sporten bloed zou prikken, kun je zien dat je ontstekingswaarden verhoogd zijn. Deze ontsteking is niet bedreigend, maar kost wel energie. Je lijf heeft hard gewerkt en herstel is nodig. Wanneer je niet de tijd zou nemen voor herstel na het sporten, kun je je voorstellen dat de ontsteking niet goed opgelost kan worden, Dit geeft direct aan dat ontspanning en rust net zo belangrijk zijn als bewegen en sporten. Wanneer je binnen het ‘open window’ van 3 tot 72 uur na beweging weer een intensieve inspanning gaat verrichten, worden de ontstekingswaarden verder verhoogd. Je lijf krijgt niet de tijd om te herstellen van de vorige activiteit. Zo blijft de energie naar het immuunsysteem gaan voor het oplossen van deze ‘bewegingsontsteking’ en niet naar jouw vruchtbaarheid. Wanneer de verhouding tussen rust en actie in balans is, werkt jouw lijf optimaal. 

Bewegen zoals de evolutie bedoelt heeft

De mens als jager-verzamelaar heeft een bepaald beweegpatroon ontwikkeld. Hier zijn onze genen op aangepast en kunnen ze goed in functioneren. Het beweegpatroon had de volgende kenmerken: veel licht tot matig intensieve activiteiten als wandelen, conditie en krachtinspanningen, zware dagen afgewisseld met rustige dagen, wandelen of rennen op een natuurlijke ondergrond, afwisseling tussen matig tot intensieve intervalactiviteiten, bewegen in de buitenlucht, bewegen in een sociale omgeving, bewegen met honden, veel dansen in rituelen, seksuele activiteiten en er was veel tijd beschikbaar voor rust, ontspanning en slaap.

Maar sporten is toch gezond voor je?

Zeker weten! Sporten is absoluut gezond wanneer je het op een veilige en doordachte manier doet. Ons lijf is gemaakt om te bewegen in afwisseling met rust en ontspanning. Doordat we nu een meer zittende leefstijl hebben dan onze genen op gebouwd zijn, is elke dag bewegen belangrijk voor ons systeem. Onze zittende leefstijl betekent ook dat ons lijf minder getest wordt op een natuurlijke manier en we dat proberen te compenseren door 4x per week aan de gewichten te hangen in de sportschool. Onze genen snappen geen bal van de sportschool. Zoals je kunt lezen in de vorige alinea zit de sportschool niet bepaald in ons evolutionair bepaalde bewegingspatroon. Elke dag een klein beetje is effectiever dan af en toe heel veel. Activiteiten als wandelen en fietsen met af en toe een krachtinspanning of afgewisseld met rennen in de buitenlucht is waar ons systeem voor is gebouwd. 

Wat kan ik onthouden?

Bewegen is goed voor je immuunsysteem wanneer je het afwisselt met rust en herstel. Zo train je je immuunsysteem om van pro-ontsteking naar anti-ontsteking te gaan. Wanneer je binnen het open window van 3 tot 72 uur na een inspanning opnieuw een heftige inspanning levert zal de ontsteking in je lijf oplopen. Als je de tijd neemt voor herstel zal het immuunsysteem je juist beter kunnen beschermen. Beweging op een manier die onze genen begrijpen, helpt om je lijf de balans te laten vinden tussen actie en rust.

Wat kan ik doen?

Leg die telefoon aan de kant en wandel een half uurtje buiten.

Ik begeleid vrouwen die hun agenda volledig inrichten rond hun cyclus naar dat ze elke dag van de maand alles kunnen doen wat zij leuk vinden 🧡

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

powered by Typeform

GRATIS CALL van 30 minuten

Neem controle over je hormonen

Wat levert de GRATIS CALL je op?

  • Inzicht in jouw klachten

  • Je weet welk hormoon de boosdoener is

  • En je weet wat jij nodig hebt om van die hormonale klachten af te komen. En echt, dat kan!

powered by Typeform

GRATIS CALL

Neem controle over je hormonen

Wat levert de GRATIS CALL je op?

  • Inzicht in jouw klachten

  • Je weet welk hormoon de boosdoener is

  • En je weet wat jij nodig hebt om van die hormonale klachten af te komen. En echt, dat kan!

Scroll naar top
0 Shares
Share
Share
Tweet