Waarom jouw lijf denkt dat er altijd een tijger in de buurt is.

Ze gaan op jacht. In berenvel en met knuppel. Om een avondmaaltijd te verzamelen voor de rest van de stam. Na uren wandelen en het uitgraven van een paar knollen rusten ze voor een moment uit. Geritsel. Iedereen alert. En dan opeens…

Wat bedoel je met tijger?
Een tijger is vanuit evolutionair perspectief een gevaar voor onze overleving. Best fijn dat ons lijf daarop reageert door energie vrij te maken, zodat we onszelf in veiligheid kunnen brengen. Dat maakt dat wij nu hier in de 21e eeuw leven. Ons lijf heeft ons altijd veilig kunnen houden. Ons lijf en onze systemen zijn perfect ingesteld op fysieke gevaren. Nu hebben wij eigenlijk helemaal geen fysieke gevaren meer waar ons lijf direct op moet reageren om ons in veiligheid te brengen. Nu hebben we hele andere tijgers.

Hoe werkt dat dan?
Ik denk dat ik wel kan schrijven dat wij in onze maatschappij echt wel allemaal een vorm van stress ervaren. Alle 1000 ballen hoog houden. Een goede vrouw willen zijn voor je man, een fijne vriendin die altijd voor iedereen klaar staat, hard werken om te laten zien dat je ook daar in control bent, ook nog willen sporten omdat je weet dat dat goed voor je zou zijn, gezond willen eten omdat iedereen dat van je verwacht en vrolijk willen zijn terwijl je eigenlijk helemaal niet vrolijk bent, omdat je net ongesteld bent geworden. En dan hebben we het nog niet over de gedachten die je hebt als bovenstaande niet lukt. Stress! Onze tijgers van nu. Stress, fysiek of mentaal, zet de HPA-as aan. De HPA-as is onze stress-as en zorgt dat wij onszelf in veiligheid kunnen brengen bij gevaar. Alleen is ons gevaar niet meer die ene tijger die we lang geleden af en toe tegenkwamen. Nu is het onze maatschappij en onze leefstijl die voor een constante toevoer van tijgers zorgt.

Acute stress vs. chronische stress
Die ene tijger is acute stress. Een gevaar waar direct iets aan gedaan moet worden. Daar is onze HPA-as op ingesteld. Het maakt energie vrij, zodat je jezelf in veiligheid kunt brengen en zodra de veiligheid er weer is, komt het systeem tot rust en is de balans hersteld. Nu hebben we een constante toevoer aan tijgers, staat onze HPA-as constant aan om energie vrij te maken om voor die veiligheid te kunnen zorgen en is er geen rust en balans. Chronische stress. De energie voor de HPA-as moet ergens vandaan komen. Dit wordt gestolen van organen en systemen die niet nodig zijn voor overleving, bijvoorbeeld de geslachtsorganen en -hormonen. Als de HPA-as dus altijd aan staat, krijgen de geslachtsorganen altijd minder energie en zullen zij dus minder goed werken. Onze HPA-as is perfect aangepast op acute stress en reageert met die kennis op onze huidige manier van leven.

Maar ik kan toch niet alleen in een hutje op de hei gaan leven?
In theorie zou het kunnen, maar ook dat zal stress opleveren voor je systeem en schiet dus niet op. Wat wel helpt is momenten van ‘alleen in een hutje op de hei’ creëren. Maak een plekje in huis waar je je helemaal op je gemak voelt en breng daar elke dag een moment door. Misschien is dat die ene lekkere stoel bij het raam waar het zo fijn is om een boek te lezen of is de badkamer helemaal jouw plekje om de drukte van de dag te laten voor wat het is. Alles is goed, als jij je maar helemaal op je gemak en veilig voelt.

Daar heb ik toch helemaal geen tijd voor!
Ik ook niet, maar daar maak ik tijd voor. Ik heb een hoekje op de bank wat ‘mijn hoekje’ is. Met drie grote kussens in mijn favoriete kleur en een kleedje. Bij het raam, zodat ik heerlijk naar buiten kan staren en kan wegdromen. Kan kijken naar hoe de planten in de tuin dansen in de wind, de nieuwe sprieten ontstaan aan de grassen en de bloesem van de aardbeien langzaam verandert richting de vruchten. Even weg van alles, alleen met mijzelf. Hier ben ik elke dag, al is het maar vijf minuten, met mijzelf zonder tijgers. HPA-as uit.

Wat kan ik onthouden?
Je hebt een perfect werkend stress-systeem om jezelf veilig te houden. Alleen is deze niet aangepast op de tijgers van nu. Wanneer dit systeem lang aanstaat ontstaat er chronische stress en komen andere systemen energie te kort met alle gevolgen van dien.

Wat kan ik doen?
Neem elke dag een moment, weg van die tijgers, om de HPA-as uit te zetten op een plek waar jij je veilig voelt.

Ik begeleid vrouwen die hun agenda volledig inrichten rond hun cyclus naar dat ze elke dag van de maand alles kunnen doen wat zij leuk vinden 🧡

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

powered by Typeform

GRATIS CALL van 30 minuten

Neem controle over je hormonen

Wat levert de GRATIS CALL je op?

  • Inzicht in jouw klachten

  • Je weet welk hormoon de boosdoener is

  • En je weet wat jij nodig hebt om van die hormonale klachten af te komen. En echt, dat kan!

powered by Typeform

GRATIS CALL

Neem controle over je hormonen

Wat levert de GRATIS CALL je op?

  • Inzicht in jouw klachten

  • Je weet welk hormoon de boosdoener is

  • En je weet wat jij nodig hebt om van die hormonale klachten af te komen. En echt, dat kan!

Scroll naar top
0 Shares
Share
Share
Tweet